Reisverslag Kennedy Space Center

Kennedy Space Center Atlantis

La Quinta Inn Cocoa Beach-Port Canaveral

Breakfast in Cocoa Beach

Ook vandaag waren we weer vroeg wakker. De bewolking van gisterenavond was weggetrokken en de zon, die ondertussen was opgekomen, scheen al op de gekleurde muren van het hotel. Het zwembad lag er nog verlaten bij, maar in de ontbijtruimte was er al veel beweging.

Ontbijt La Quinta Inn

Heel wat hotelgasten hadden waarschijnlijk hetzelfde doel als ons: Kennedy Space Center. Na het ontbijt laadden we onze koffers in de auto en reden we langs de receptie om ons uit te checken.

La Quinta Inn Cocoa Beach

Benzine tanken

Ondanks onze benzinetank nog  halfvol was gingen we nog even tanken voor we naar het Kennedy Space Center vertrokken. Kwestie van gewoonte na onze vorige rondreizen door Amerika. Nadien zou blijken dat er deze keer meer dan voldoende benzinestations waren op onze route, maar ik heb nu eenmaal een beter gevoel wanneer ik onderweg niet meer op zoek moet naar benzine.

Tanken in Florida

We betaalden 24 dollar voor iets meer dan 10 Gallons. (April 2017)

Prijzen benzine Amerika

Vanaf ons hotel was het zo’n 36 kilometer (30 minuten) rijden tot aan het Visitor Complex van het Kennedy Space Center.  Alles was zeer goed bewegwijzerd, want vanuit Cocoa Beach kan je er haast zonder GPS naar toe rijden.

Route naar Kennedy Space Center

Wij volgden de A1A en namen vervolgens afslag 49 naar FL-3 richting Merritt Island/Kennedy Space Center.

Omstreeks 8:45 PM parkeerden we op de grote parking. Omdat we nog vroeg waren stonden we heel vooraan op de parking, dicht bij de ingang van het park. We moesten nog een kwartiertje wachten tot de deuren open gingen.

Ingang Kennedy Space Center

Stipt om 9:00 AM kregen we het Amerikaans volkslied te horen en meteen daarna gingen de deuren open. Nadat we door de security check waren konden al meteen op de foto bij deze ‘astronaut’.

Kennedy Space Center Visitor Complex

Space Center Bus Tours

Wij hadden er voor gekozen om naast de standaard inkom ook een extra bus tour te boeken. Bij de gewone inkom is er ook een bus tour inbegrepen, maar wij namen bijkomende tickets voor de ‘Explore Tour’ die je ook langs de lanceringsplatformen brengt. Nog eens zo’n 25$ extra per persoon, maar absoluut de moeite.

Explorer Tour Kennedy Space Center

Kennedy Space Center Explore Tour

Onze bus tour vertrok om 10:00 AM, dus veel tijd hadden we niet om rond te lopen in het Visitor Center Complex. Dat zou voor in de namiddag zijn, want zo’n rondrit duurt alles samen ongeveer 2,5 uur.

Nasa Space Center Tour Bus

Zodra we plaats hadden genomen vertrok de bus richting de verschillende lanceringsplatformen. Ik had er geen enkel idee van dat er meerdere lanceringsplatformen waren. Op de foto hieronder zie je de bussen slalommen tussen de schildpadden die we onderweg tegenkwamen. Naast schildpadden zie je trouwens ook regelmatig alligators langs de weg liggen. Het is hier ook een groot natuurpark.

Tour Bus Space Center

Tijdens de Explore Tour hielden we 3 keer halt. We mochten dan even uit de bus en gids gaf dan wat extra uitleg over de omgeving. De eerste halte was op een locatie waar een grote tribune stond. Vanaf hier kan men naar lanceringen komen kijken, afhankelijk van het platform waarop de lancering zal gebeuren.

KENNEDY SPACE CENTER EXPLORE TOUR

Mobile Launcher Platform

Onderweg reden we ook langs het spectaculaire ‘Mobile Launcher Platform’. Met dit wel heel bijzondere voertuig rijden ze de raketten van het ‘Vehicle Assembly Building’ naar de locatie waar de lancering zal plaatsvinden. Ook de speciaal aangelegde weg voor dit voertuig is indrukwekkend.

Mobile Launcher Platform KSC

Vehicle Assembly Building

De laatste halte was bij de ‘Vehicle Assembly Building‘. In dit enorme gebouw worden raketten in elkaar gestoken en vervolgens klaargemaakt voor de lancering. De vlag die je op het gebouw ziet hebben ze voor een stukje in werkelijke grootte nageschilderd op de grond, om aan te tonen hoe gigantisch deze hal is!

Apollo / Saturn V Center

Vanaf dit gebouw reden we naar het Apollo / Saturn V Center. Dit was ook het eindpunt van de Explore Tour, hierna moesten we met de ‘standaard bus’ terug naar het Visitor Center. Om de 15 minuten pendelt er een bus richting het Visitor Center, deze rit duurt ongeveer 20 minuten.

Maar eerst even een kijkje nemen in het Apollo / Saturn V Center. Hier hebben ze het controlecentrum nagebouwd zoals het er tijdens de lancering van de Apollo raket uit zag. Het gebouw is nagebouwd, maar de apparatuur is de originele die ze volledig verplaatst hebben.

In deze zaal maak je de laatste minuten voor de lancering mee, met alle geluiden en trillingen die tijdens de echte lancering hoorbaar en voelbaar waren. Echt indrukwekkend!

Na deze korte, intense beleving wandel je buiten en zie je meteen zo’n echte raket voor je. Nooit gedacht dat dit zo gigantisch groot was!

Apollo Visitor Center

Je beseft pas echt hoe groot deze raket is wanneer je onderstaande panoramafoto ziet. Als je de personen onder de motoren ziet staan is het meteen duidelijk welke afmetingen dit gevaarte heeft.

Apollo

In deze hal hebben we heel wat tijd doorgebracht om alles te bestuderen en te ontdekken. Er was ook een zelfbedieningsrestaurant waar iets zijn gaan eten. Ons ontbijt was al lang verteerd en we hadden er ondertussen allemaal honger gekregen.

Apollo / Saturn Visitor Center

Nadat we heel wat interessante dingen gezien hadden in deze hal namen we het pendelbusje richting het Visitor Complex. Na een rit van een 20-tal minuten stopten we op de locatie waar onze tour vertrokken was.

Space Shuttle Atlantis

Zodra we uit de bus stapten werd onze aandacht getrokken door de enorme brandstoftank van de Space Shuttle.

Atlantis Kennedy Space Center

We wandelden onder dit grote gevaarte naar de ingang van het gebouw waarin de Space Shuttle Atlantis tentoongesteld is. Na een korte video over de geschiedenis van dit bijzondere ruimtevaartuig stonden we plots voor de echte Space Shuttle. Wauw!

Space Shuttle Atlantis bezoeken

Als kind had ik ooit een miniatuur Space Shuttle zelf in elkaar gestoken en nu stond ik er gewoon langs. Het leek zelfs een beetje surreëel om daar te staan.  In deze enorme hal heeft men ook de cockpit van deze Shuttle nagebouwd.

Space Shuttle Atlantis cockpit

Hubble Space Telescope

Als kind heb ik ook veel over de Hubble Space Telescope gelezen en nu stond ik onder een exacte replica. Geweldig!

hubble telescoop

De tijd vloog voorbij en voor we het wisten was het bijna sluitingstijd. Bij het naar buiten wandelen keken we nog een laatste keer achter ons, want zo’n uitzicht heb je enkel hier!

Inkom Kennedy Space Center Visitor Complex

Orlando

Na dit onvergetelijk bezoek was het tijd om te vertrekken richting onze volgende bestemming. We namen de highway richting Orlando, een uurtje rijden volgens de GPS. Enkele kilometer verder vertraagde het verkeer en niet veel later stonden we stil. Er was een ongeval gebeurd en we zagen dat de brandweer de highway in 2 richtingen afgesloten had.

Route naar Orlando

Een half uur later, nadat een helikopter een gewonde was komen halen, konden we verder rijden.

File richting Orlando

Een uurtje later stopten we in het resort waar we 2 overnachtingen geboekt hadden.