Reisverslag Everglades National Park

Strand Sanibel Island

Good Morning Sanibel!

Vandaag liep onze wekker extra vroeg af. Mijn dochter en ik hadden beslist om nog voor zonsopgang een strandwandeling te gaan maken. We hoopten op deze manier misschien enkele mooie schelpen te kunnen scoren op het strand.

Zonder de rest van de familie wakker te maken slopen we buiten en reden we over een verlaten Periwinkle Way naar de Lighthouse Beach Parking Lot.

Sunrise Sanibel Island

Ondanks het nog heel vroeg was besloten we om toch maar braafjes een parkeerticket te nemen. Er stond in vette letters dat je 24u/24u moet betalen en dat bleek er niet voor niets te staan. Ons ticket lag nog maar net zichtbaar op het dashboard of de lokale politie kwam de parking al opgereden…

Wij haasten ons naar het strand zodat we nog van de zonsopgang zouden kunnen genieten.

Strandwandeling Florida reisverslag

In afwachting van de zonsopgang maakten we al een wandeling langs de kustlijn. Er waren haast geen golven en in tegenstelling tot onze verwachting ook niet veel schelpen. Er lagen zelfs minder schelpen dan gisterennamiddag, waarschijnlijk omdat deze normaal gezien door de golven op het strand ‘geworpen’ worden.

Zonsopgang Sanibel Island Florida

Tijdens onze wandeling zagen we de lucht oranje kleuren op de plaats waar de zon achter de horizon ging verschijnen. Het was niet echt een natuurlijk zicht omdat we de zon achter de appartementsblokken zagen opkomen, maar de kleuren waren toch wel indrukwekkend.

Sanibel Beach

Lighthouse Beach Park

Op een paar vroege wandelaars, joggers en schelpenzoekers na liepen we er zo goed als alleen. Dat zijn zo van die momenten die in je geheugen gegrift staan. Alleen op een mooi strand lopen, de geur van de Oceaan, het geluid van het water, de opkomende zon die je op je huid voelt… Dit is genieten van het leven!

Schelpen zoeken op Sanibel Island in Florida

Nadat we enkele leuke exemplaren gespot hadden, wandelden we terug naar onze auto. Aangekomen in ons huisje stond het ontbijt al klaar en konden we meteen smullen. We hadden honger gekregen van onze onvergetelijke ochtendwandeling.

Anchor Inn cottages Sanibel Island

Na het eten laadden we onze koffers in en vertrokken richting Homestead. Vervolgens nog even tanken zodat we in de Everglades niet op zoek moeten naar een benzinepomp.

Onderweg naar de Everglades

Zodra we de afslag richting Everglades National Park genomen hadden was er haast geen verkeer meer onderweg. Dit was de eerste keer tijdens onze vakantie in Florida dat we hetzelfde gevoel hadden dan tijdens onze vorige roadtrips in Amerika. Heerlijk cruizen door de natuur, ver weg van de drukte.

Route rondreis Florida

Everglades National Park

Na een tijdje rijden waren we aan een ingang van het Everglades National Park. In tegenstelling tot de andere Nationale Parken die we al bezocht hadden moesten we bij deze ingang geen inkom betalen.

Everglades National Park reisverslag

Gulf Coast Visitor Center

We konden gewoon verder rijden tot aan het Gulf Coast Visitor Center. We stopten even bij het bord voor een foto, zoals we dat gebruikelijk doen bij alle nationale parken die we bezoeken in Amerika.

815 Oyster Bar Ln, Everglades City, FL 34139

Gulf Coast Visitor Center Everglades

We parkeerden onze wagen en namen een kijkje in het Visitor Center. Onze dochter vroeg hier een ‘Junior Ranger Book’ zodat ze kon deelnemen aan het Junior Ranger Program. Wanneer je met kinderen door Amerika reist is dit programma een echte aanrader. Ze leren er veel van bij en het maakt hun bezoek aan de mooie nationale parken nog leuker en interactiever.

Gulf Coast Visitor Center Florida

Big Cypress Swamp Welcome Center

Na onze korte tussenstop reden we verder tot aan het Big Cypress Swamp Welcome Center. Dit bezoekerscentrum kan je terugvinden ter hoogte van de rode marker onderaan op de kaart. We namen een kijkje op het houten wandelpad achter het gebouw en leerden binnen wat over de omgeving en geschiedenis van het park.

Zodra we terug in de auto zaten vertrokken we naar onze volgende bestemming. Een heel leuke trouwens. We zouden namelijk met een airboat door de Everglades gaan varen!

Ik heb heel wat opzoekwerk gedaan tijdens de voorbereiding van onze roadtrip door Florida. Toen ik op de website van Down South Air uit kwam wist ik meteen dat dit locatie was waar we een tocht door de Everglades zouden maken.

Down South Airboat Tours

Down South Airboat Tours is een familiebedrijfje dat de focus legt op de natuur, de mooie landschappen en de kwaliteit van je trip. Het is ook een van de weinige Airboat Tours die de toestemming heeft om in dit gebied te varen. De meeste bedrijven liggen in de buurt van Everglades City en een groot aantal focust voornamelijk op de snelheid van de Airboat en het hoge ‘actie gehalte’. De mooie fauna en flora lijkt dan soms bijzaak, maar niet bij dit bedrijf.

Vanuit het Big Cypres Swamp Welcome Center was het een half uurtje rijden tot de locatie waar deze airboat tours vertrekken. We parkeerden onze wagen en er stond al een medewerker te wachten op ons. We werden hartelijk ontvangen en mochten meteen plaatsnemen in de Airboat.

Airboat tours Everglades

90 minuten genieten

De zeteltjes zaten heel comfortabel! We kregen een hoofdtelefoon met microfoon waarmee we in contact stonden met de bestuurder (of noem je dit nu een kapitein of piloot?)  🙂

Beste airboat tour Florida

Toen de zware V8 motor gestart werd was het meteen duidelijk waarom je zo’n hoofdtelefoon krijgt. Wat een (lekker) geluid! De eerste meters van onze tour was het al direct genieten! We gleden over het water en de wind gaf de ideale afkoeling bij deze zomerse temperaturen.

Met een airboat door de Everglades

Tijdens de 90 minuten durende tour zouden we verschillende landschappen doorkruisen. Na een stukje door een grote watervlakte gevaren te zijn kwamen we al vrij snel langs een gebied met dwerg cipressen.

Beste locatie airboat Everglades National Park

Alligators

Natuurlijk hoop je ook enkele alligators te zien wanneer je zo’n Airboat Tour maakt. En we hadden geluk, veel geluk. We zagen er tientallen!

Alligators in Florida

Na de cipressen vaarden we door een gebied met ‘sawgrass‘. Onze gids stopte hier even om ons aan het gras te laten voelen, want dit gras heeft haar naam niet gestolen. Meteen had onze dochter ook al een antwoord op een vraag in haar Junior Ranger book.

Down South Airboat Tours

Op deze locatie zagen we ook voor het eerst een nest met jonge alligators. Ze lagen lekker te genieten van het warme zonnetje waardoor we vlakbij konden komen. Wanneer je baby alligators ziet mag je er zeker van zijn dat er ook een moeder alligator in de buurt is. Om dit jonge gezinnetje niet te storen vertrok onze gids naar de volgende bestemming.

Kleine alligators in Everglades

We kwamen enkele kilometers verder terug in een gebied met cipressen.

Down South Airboat Tours Everglades

Hier stopten we ook even om enkele orchideeën te bewonderen. Onze gids nam de tijd om wat meer uitleg over deze prachtige bloemen te geven. Zo leerden we dat dit geen parasiet is en dat de bloemetjes de paarse stukjes zijn.

Airboat met gids door de Everglades

Fauna en flora in de Everglades

Tijdens onze Airboat Tour zagen we ook tientallen verschillende soorten vogels. Soms kwamen we op een plaats waar honderden vogels in het water zagen en deze zo goed als gelijktijdig vertrokken wanneer ze ons zagen aankomen. Dit was gewoonweg prachtig!

Met snelle boot door de Everglades

Cypressen in de Everglades

Ongeveer halfweg onze tocht vaarden we door een mooi bos met grote cipressen. Hier zagen we enorm veel alligators, waaronder enkele zeer grote exemplaren!

Airboat boeken in de Everglades

Waar zitten de meeste alligators in Florida

Na een tijdje door dit mooie bos gevaren te hebben keerden we terug richting de vertrekplaats. Ondanks we minstens nog een half uur voor de boeg hadden, vond ik het nu al jammer dat het er bijna op zat. Dit had voor mij (en de rest van de passagiers) nog uren mogen duren!

Everglades met airboat gids

Exact 90 minuten na ons vertrek stopten we op de locatie waar we vertrokken waren. We namen afscheid van de vriendelijke en grappige gids, die een 5-tal minuutjes later al terug vertrok met de volgende lading toeristen.

Met kinderen naar Florida

Shark Valley Visitor Center

Vanaf de ’40 mile Bend Boat Ramp’, de locatie waar onze Airboat Tour vertrok, was het zo’n 10 minuutjes rijden tot onze volgende tussenstop: het Shark Valley Visitor Center. Hier maakten we samen met een ranger een wandeling in de omgeving.

Shark Valley visitor center

Otter Cave Hammock Trail

We volgden een stukje van het Otter Cave Hammock Trail. Onderweg zagen we verschillende alligators in en langs het water liggen. Sommige lagen zelfs vlak naast de weg. Onderweg leerden we ook heel wat over de fauna en flora.

Shark Valley Visitor Center

Zo zagen we er ook heel wat mooie vogels, solution holes in de weg en bomen met enorme luchtwortels.

Watervogels Florida

En nog meer alligators…

Alligators langs de weg in Florida

Best Western Gateway to the Keys, Florida City

Na onze leerrijke rondwandeling was het tijd om het laatste stukje richting ons hotel in Homestead te rijden. Een rit van een uurtje.

Na het inchecken plaatsten we onze koffers op de kamer. We hadden allemaal honger gekregen en besloten op zoek te gaan naar een restaurantje in Homestead.

Best Western Gateway to the Keys

Casita Tejas Mexican Restaurant

We reden een stukje terug richting het centrum, daar hadden we op de heenweg een Mexicaans restaurant zien liggen. We parkeerden voor de deur en stapten naar binnen. We zagen meteen dat dit een plek was waar je geen toeristen zou tegenkomen. Het zat er vol met ‘locals’ die aan het genieten waren van kleurrijke gerechten.

27 N Krome Ave, Homestead, FL 33030
+1 305-248-8224

Het interieur was niet geweldig, er was veel rumoer, maar het rook er heerlijk! Een vriendelijke serveerster nam onze bestelling op en niet veel later konden we onze honger stillen.

Casita Tejas Mexican Restaurant

Slaaptijd

Na ons Mexicaans etentje, dat ons goed gesmaakt had na al die American food, reden we terug naar het hotel. We namen nog een douche, stuurden een paar foto’s naar de thuisblijvers en kropen in ons bedje. Het einde van een heerlijke dag, met als hoogtepunt de Airboat Tour!

Best Western Gateway To The Keys, 411 S Krome Ave, Florida City, FL 33034, Verenigde Staten