Reisverslag Everglades Flamingo Visitor Center

Good morning Homestead!

Vandaag werden we wakker met wat regen, maar gelukkig zag de weersvoorspelling er goed uit. Binnen enkele uren zou het zonnetje weer volle bak gaan schijnen. Na het ontbijt laadden we onze koffers in en we vertrokken richting het Everglades National Park. Onze tweede dag in dit park zouden we tot het Flamingo Visitor Center rijden en onderweg enkele bezienswaardigheden gaan bezoeken.

Best Western Gateway To The Keys

Everglades National Park

De route vanaf ons hotel tot het Flamingo Visitor Center bedroeg 76 kilometer. Op de heenweg zouden we halt houden bij een aantal bezienswaardigheden en enkele korte wandelingen maken. Bij de ingang van het National Park namen hielden we even halt aan het Ernest F. Coe Visitor Center. Het was ondertussen al een tijdje gestopt met regenen en we zagen de opklaringen al naderen.

Ingang Everglades National Park

Ernest F. Coe Visitor Center

In het Visitor Center zochten we wat informatie over wandelingen in de buurt. De vriendelijke Rangers hielpen ons goed verder en gaven heel wat tips. Een klein souvenir uit het winkeltje mocht uiteraard ook niet ontbreken…

Everglades National Park shop

Royal Palm Visitor Center

Onze eerste stopplaats was het Royal Palm Visitor Center, waar we een korte wandeling maakten over het Anhinga Trail en het Gumbo Limbo Trail. Hier stonden dezelfde bijzondere bomen dan in het Gumbo Limbo Nature Center, dat we in tijdens de tweede dag van onze rondreis in Fort Lauderdale bezochten.

Anhinga Trail

We kozen er voor om eerst het Anhinga Trail te volgen. Dit was een mooi houten vlonderpad dat boven het water kronkelde. Onderweg konden we genieten van mooie (water)vogels, alligators, waterlelies en nog veel meer natuurpracht.

De zon begon al door de wolken te prikken waardoor het al voelbaar warmer werd.

Wandelen in de Everglades

Streetview

Wil je ook eens virtueel op dit wandelpad staan en 360° rond kunnen kijken?  Dat kan met de streetview foto die ik gemaakt heb.

Mooie vogels in de Everglades

Onderweg zagen we heel wat mooie vogels die zich heel trots lieten fotograferen.

Everglades Anhinga Trail

Bromeliads

Ook hier konden we weer genieten van dezelfde mooie bloemen dan tijdens onze trip met de Airboat in de Everglades. Volgens mijn opzoekwerk op Google is dit de Tillandsia x smalliana H. Luther.

Orchidee Everglades

Deze grote zwarte vogel was aan het genieten van de zon.

Watervogel Florida Everglades

Gumbo Limbo Trail

Voor we terug naar onze wagen gingen wandelden we nog even langs het ‘Gumbo Limbo Trail’ dat vlak bij de parking lag.

State Hwy 9336

Na deze korte tussenstop reden we verder richting het Flamingo Visitor Center. In de verte zagen we een stralend blauwe lucht en naarmate we onze bestemming naderden werd het steeds zonniger en warmer. Onderweg kwamen we maar sporadisch een auto tegen. Dit gedeelte van de Everglades wordt precies minder bezocht, of dat was toch ons gevoel in ieder geval.

State Highway Florida 9336

Flamingo Visitor Center

Na een eenzame rit over deze kilometers lange (en meestal kaarsrechte) weg stopten we op de parking van het Visitor Center. Wat ons meteen opviel waren de bomen die vol hingen met een soort van ‘luchtwortels’.

Zoals je kan zien stonden er op de grote parking slechts enkele auto’s. Ook hier was het heel rustig en het deed ons meteen terugdenken aan de rust en stilte die we tijdens onze eerste roadtrip langs de Westkust van Amerika mochten ervaren.

Flamingo Visitor Center parking

Welcome to Flamingo

Ook het Flamingo Visitor Center lag er maar verlaten bij. We namen binnen een kijkje in het Ranger Station en besloten om vervolgens een hapje te gaan eten.

Adres: 1 Flamingo Lodge Hwy, Homestead, FL 33034, Verenigde Staten

Flamingo Visitor Center

Weersvoorspelling Everglades NP

Fastfood with a view

Veel alternatieven om te lunchen waren er niet. Je had er enkel een restaurantje in het roze gebouw. We hadden teveel honger om nog een uur terug te rijden en besloten dan maar op een snelle hap te eten. Het eten was niet slecht, maar we hadden de voorbije dagen toch al beter gegeten.

Flamingo Visitor Center Restaurant

Ik moet wel toegeven dat het uitzicht veel goed maakte. Wat opviel was dat alles dichtgemaakt was met muggengaas en het zal waarschijnlijk ook wel nodig zijn. Wij hadden in ieder geval veel geluk, want wij hebben tijdens onze vakantie zo goed als geen muggen gezien.

Cheeseburger in Flamingo Visitor Center

Florida Keys

Vanaf het terras zagen we onze volgende bestemming liggen: The Florida Keys. Het zag er in ieder geval veelbelovend uit! Een hemelsblauwe lucht en witte stapelwolkjes boven de eilandjes in het azuurblauwe water… Maar eerst moesten we nog helemaal terug van waar we gekomen waren, om dan vervolgens richting Key Largo te rijden.

Uitzicht Flamingo Center Everglades

State Hwy 9336

We moesten dus terug via dezelfde weg dat we gekomen waren. Deze keer hielden we geen tussenstops, want nu wilden we zo snel mogelijk aan het zwembad van ons hotel liggen. Enkele uurtjes platte rust tijdens een rondreis is ook wel eens welkom!

S Dixie Hwy, Key Largo

Ook op de terugweg zagen we slechts een paar tegenliggers. We moesten helemaal dezelfde weg terug en kwamen zelfs langs het hotel waar we ’s morgens vertrokken waren. Deze keer geen regen, maar nu scheen ook daar het zonnetje. Vanuit Homestead volgden we de S Dixie Hwy richting Key Largo. Hier was het al merkbaar drukker dan in de Everglades.

Het landschap begon er onderweg ook helemaal anders uit te zien.

99631 Overseas Hwy

Dove Creek Lodge

Na een relatief vlotte rit, met slechts een beetje file, stopten we in de late namiddag op de parking van de Dove Creek Lodge. Even inchecken en vervolgens meteen naar het zwembad!

Dove Creek Lodge Key Largo

In de tuin van het hotel kon je in de schaduw van enkele palmbomen genieten van het mooie weer. Vanaf onze kamer hadden we dit uitzicht, niet slecht hé?

De kamers van de lodge waren verzorgd en voldoende ruim.

Dove Creek Lodge kamer

Snappers Oceanfront Restaurant & Bar

Omdat we ’s middags maar iets kleins gegeten hadden kozen we ’s avonds voor een uitgebreid menu. Vlak naast ons hotel lag er ‘Snappers’, een populair restaurant waar je vlak naast het water kan genieten van je lunch.

Snapper Sea Side Dining

Er stonden verschillende (vis)gerechten op het menu zoals deze tonijn.

Vanaf het terras van Snappers konden we ons hotel zien liggen. De zon was ondertussen al achter de horizon verdwenen en we besloten om vroeg te gaan slapen. Morgen staat er namelijk iets heel leuks op het programma. We gingen met dolfijnen zwemmen!